NHN - co to takiego?
NHN = Naturalna Higiena Niemowląt
Inne nazwy
- - wychowanie bezpieluchowe
- naturalna higiena dziecka
- Natural Infant Hygiene - - Assisted Infant Toilet Training
- - elimination timing
- - elimination communication
- L'hygiène naturelle de l'enfant
- TopfFit
Wstęp
Od pierwszego dnia życia dziecko zachowaniem sygnalizuje rodzicom swoje potrzeby. Prawidłowe rozpoznawanie oznak głodu, bólu, zimna i innych odczuć malucha jest najtrudniejszym zadaniem młodych rodziców. Od samego początku niemowlę sygnalizuje również potrzebę wypróżnienia i oddania moczu. Niektóre z tych sygnałów zwracają uwagę dorosłych i są prawidłowo odczytywane (np. gwałtowne przyciąganie nóżek do brzuszka jest kojarzone z trwającymi ruchami jelit). Jednak w naszej kulturze przyjęte jest, aby sygnały związane z wypróżnianiem i oddawaniem moczu u małych niemowląt całkowicie ignorować lub przeczekiwać, skupiając się tylko na symptomach dotyczących głodu, bólu, zimna/ciepła i potrzeby snu lub towarzystwa. Rodzice często nawet wiedzą co się dzieje i celowo czekają ze zmianą pieluszki, aż dziecko skończy się wypróżniać.
Definicja
- - nawiązaniu porozumienia z dzieckiem,
- - obserwowaniu nieświadomego języka jego ciała,
- - odpowiadaniu na świadome próby sygnalizowania potrzeb toaletowych,
- - łagodnym proponowaniu dziecku nocnika.
Najważniejsze założenia
Każde niemowlę od pierwszego dnia życia sygnalizuje potrzebę wypróżnienia i oddania moczu między innymi poprzez określone ruchy ciała, specyficzny wyraz twarzy czy wydawane dźwięki (np. wołanie, postękiwanie, okrzyki, płacz).
Opiekunowie co pewien czas umożliwiają dziecku skorzystanie z nocnika lub toalety, odpowiadając na potrzeby niemowlęcia wyrażane nieświadomym językiem ciała, a także świadomie sygnalizowane przez dziecko.
Oprócz obserwacji zachowania niemowlęcia, istotną sprawą jest także przewidywanie potrzeb fizjologicznych dziecka na podstawie jego aktywności, pory dnia, rozkładu drzemek. Równie ważną częścią tej metody są sygnały wysyłane przez opiekunów, mające na celu zasugerowanie dziecku właściwego momentu do wypróżnienia. Są to proste zwroty lub dźwięki (np. "sii-sii", "ee"), podtrzymanie dziecka w określonej pozycji oraz ewentualnie komunikowanie się za pomocą znaków (elementy języka migowego).
Czym różni się Naturalna Higiena Niemowląt od popularnego "treningu czystości"?
Wielu rodziców zakłada niemowlętom jednorazowe pieluszki, zmieniając ją co określoną liczbę godzin i nie zwracając uwagi na to, kiedy dokładnie dziecko się wypróżnia. Ignorując i przeczekując sygnały niemowlęcia dotyczące potrzeb fizjologicznych, uczą dziecko korzystać z pieluszki i nie zwracać uwagi na odczucia płynące z wewnątrz jego ciała. W tej sytuacji dziecko nie ma motywacji do wzmacniania wysyłanych sygnałów i świadomego domagania się zaspokojenia tych potrzeb. Po wielu miesiącach takiego konsekwentnego „treningu pieluszkowego”, usiłują oduczyć dziecko korzystania z pieluszki i na nowo nauczyć je rozpoznawania sygnałów płynących z wewnątrz jego ciała. Taki trening czystości często bywa trudny, długotrwały i stresujący zarówno dla dziecka jak i dla opiekunów.Jeżeli natomiast od dnia narodzin potrzeby fizjologiczne dziecka są zauważane, jeżeli opiekunowie umożliwiają maluchowi skorzystanie toalety lub nocnika, niemowlę nie wyrabia sobie nawyku niekontrolowanego załatwiania się w pieluszkę. Co więcej, po pewnym czasie między dzieckiem i rodzicami nawiązuje się współpraca. Maluch coraz wyraźniej sygnalizuje swoje potrzeby i cierpliwie (oczywiście w miarę swoich możliwości) czeka, bo wie, że zostaną one w końcu zaspokojone.
Geneza
NHN oczami dziecka
Naturalna Higiena Niemowląt z punktu widzenia dziecka
NHN oczami rodziców
Naturalna Higiena Niemowląt z punktu widzenia rodziców
Rodzice decydują się na wychowywanie dzieci według
Naturalnej Higieny Niemowląt z wielu różnych powodów.
Ekologia
Dzięki NHN dziecko zużywa o wiele mniej pieluszek jednorazowych lub wcale z nich nie korzysta. Ma to ogromny wpływ na ochronę środowiska naturalnego. Dlaczego?
Warto przez chwilę się zastanowić i dokonać prostych obliczeń, aby uświadomić sobie jak wielkim obciążeniem dla środowiska są jednorazowe pieluszki standardowo pieluchowanego dziecka. Drogi rodzicu, zastanów się ile razy średnio w ciągu doby zmieniasz dziecku pieluszkę. Wynik pomnóż przez tysiąc dni (czyli nieco ponad dwa i pół roku - przykładowy okres pieluchowania przeciętnego dziecka). Zależnie od tego jak często przewijasz dziecko, otrzymasz wynik między 6 000 a 10 000 - tyle właśnie pieluszek zużyje jedno dzieckokażda z tych pieluszek będzie leżeć na wysypiskach śmieci aż 500 lat zanim ulegnie rozkładowi... w ciągu całego okresu pieluchowania. Przerażająca wydaje się informacja (powtarzana w wielu źródłach literatury tematu), że
Nie bez znaczenia dla stanu środowiska naturalnego jest także konieczność zużywania ogromnych ilości surowców naturalnych (takich jak np. drewno, woda, ropa naftowa) w procesie produkcji pieluch jednorazowych.
Wyraźnie zatem widać, że jedną swoją decyzją, dotyczącą sposobu opieki nad swoim dzieckiem, możesz bardzo znacząco przyczynić się do ochrony środowiska, które zostawisz w spadku swoim dzieciom i wnukom.
Oszczędności finansowe
Jednorazowe pieluszki nie są tanie (szacuje się, że rynek pieluszek jednorazowych w Polsce jest warty około 600 mln zł). Wydatki przeciętnej rodziny po narodzinach dziecka mogą zwiększyć się nawet o kilkadziesiąt procent, do czego bardzo znacząco przyczynia się właśnie koszt jednorazowych pieluszek.
Wychowywanie według Naturalnej Higieny Niemowląt znacznie ogranicza liczbę zużywanych przez dziecko pieluch jednorazowych. Można wręcz w ogóle z nich zrezygnować na rzecz stosowania wielorazowych pieluszek z naturalnych tkanin lub po prostu zwyczajnej bielizny. Wiąże się to z ogromnymi oszczędnościami finansowymi, nawet biorąc pod uwagę koszt wody, energii i środków czystości potrzebnych do prania pieluszek wielorazowych.
Higiena
Zdrowie
Psychika dziecka
Budowanie więzi rodzinnych
Masz wątpliwości?
Mam wątpliwości...
Współcześni polscy rodzice są pod ogromnym wpływem tak zwanej zachodniej cywilizacji. Model rodziny ulega ciągłym zmianom, więzi rodzinne rozluźniają się, a bliski kontakt fizyczny i emocjonalny z dzieckiem, przebywanie w jego obecności i odpowiadanie na jego potrzeby, zastępowane są nowoczesnymi wynalazkami, takimi jak np. nianie elektroniczne, czujniki oddechu, wibrujące leżaczki, łóżeczka z pozytywką czy superchłonne jednorazowe pieluszki.
Oto najczęstsze wątpliwości i pytania, które słyszą rodzice
wychowujący swoje dzieci według Naturalnej Higieny Niemowląt:
Czy to naprawdę działa? Przecież to niemożliwe, aby nawiązać tak bliski kontakt z małym niemowlęciem, które nie umie mówić...
Tak wczesny trening czystości jest szkodliwy dla psychiki dziecka!
Dzieci do 2-3 roku życia nie mają żadnej kontroli nad mięśniami zwieraczy.
Przecież niemowlę jest za małe i nie wie, kiedy chce mu się siusiu!
Nie mam ochoty przez 24 godziny na dobę wpatrywać się w dziecko i zgadywać, czy już chce siusiu. Mam mnóstwo innych rzeczy do roboty.
Nie pozwolę, aby dziecko zasikało mi cały dom! Może podoba się to ludziom żyjącym w buszu, ale ja wolę mieć czystą podłogę.
Przecież małe niemowlę nie potrafi mówić, więc skąd mam wiedzieć, kiedy chce mu się siusiu?
Czy NHN można stosować tylko przy małych niemowlętach? Moje dziecko ma już 2 lata, czy to znaczy, że już za późno na NHN?
Od czego zacząć?
NHN dla początkujących
Zaczynasz swoją przygodę z Naturalną Higieną Niemowląt? Nie wiesz od czego zacząć? Kinga Cherek w poradniku "Pożegnanie z pieluszkami" szczegółowo odpowiada na wątpliwości rodziców związane z tym kiedy i jak zacząć wychowanie do życia bez pieluch (m.in. przedstawia swoją prostą ale skuteczną Metodę Małych Kroczków). Tutaj zamieszczamy krótki poradnik dla początkujących.
Zarówno jeżeli rozpoczynasz wychowanie do życia bez pieluch z dwulatkiem
jak i z noworodkiem, zacznij od tych kilku prostych kroków.
Obserwuj.
Przeznacz określony czas każdego dnia na pilną obserwację swojego dziecka. Wybierz pomieszczenie z podłogą łatwą do sprzątnięcia (lub połóż małe niemowlę na nieprzemakalnym podkładzie) i zdejmij dziecku pieluszkę. Zwracaj baczną uwagę na zachowanie dziecka przed, w trakcie i po zrobieniu siusiu lub kupki. Staraj się dostrzec jakieś prawidłowości, powtarzające się symptomy.
Zwracaj uwagę na:
- - określone ruchy ciała
- - specyficzny wyraz twarzy
- - wydawane dźwięki (np. wołanie, postękiwanie, okrzyki, płacz)
Autorka poradnika "Pożegnanie z pieluszkami" przytacza blisko trzydzieści różnych symptomów, dostrzegalnych w różnych sytuacjach, sugerujących potrzebę skorzystania z toalety u dzieci w wieku od narodzin do dwudziestukilku miesięcy.
Mów.
Od samego początku staraj się nawiązać z dzieckiem kontakt. Mów mu czego oczekujesz, powtarzaj określenia związane z odczuciami sucho/mokro, używaj stałych zwrotów do opisywania czynności toaletowych. Wybierz jakieś krótkie, łatwe do powtórzenia dźwięki (np. "sii-sii", "ee") i staraj się powtarzać je zawsze wtedy, gdy zauważysz, że dziecko się wypróżnia.
Zrezygnuj z pieluszek jednorazowych.
Pieluszki jednorazowe, opócz tego, że nie są zdrowe dla niemowlęcia i mają zły wpływ na ochronę środowiska, utrudniają także wychowanie do życia bez pieluch:
- - są zbyt chłonne, dziecko nie czuje, że ma mokro, więc nie ma szansy poznać sposobu działania swojego organizmu
- - uniemożliwiają rodzicom zauważenie dokładnego momentu, kiedy dziecko siusia
- - rozleniwiają rodziców (mieści się w nich nawet do pół litra płynu, więc teoretycznie nie trzeba ich zmieniać po każdym małym siusiu)
Przygotuj odpowiednie ubranka.
Przygotuj kilka kompletów ubranek dla dziecka, tak aby w przypadku mokrej niespodzianki nie trzeba było nerwowo biegać po domu w poszukiwaniu czystych spodenek.
Wybierz ubranko jak najłatwiejsze i najszybsze w obsłudze. Dobrze sprawdzają się np. koszulki czy tuniki w połączeniu z getrami lub wysokimi skarpetkami. Zwykłe dresowe spodenki z miękką gumką w pasie również są bardzo wygodne. Body, rampersy czy pajacyki z mnóstwem maleńkich guziczków czy zatrzasków to najgorszy możliwy wybór w tej sytuacji.
Proponuj nocnik.
Zaproponuj dziecku skorzystanie z nocnika lub toalety zawsze wtedy, kiedy język ciała dziecka będzie sugerował taką potrzebę. Ufaj swojej intuicji - jeżeli z bliżej nieokreślonych przyczyn wydaje Ci się, że Twoje dziecko może właśnie chcieć siusiu, bardzo prawdopodobne, że masz rację.
Proponuj dziecku nocnik równiez o stałych porach związanych z rozkładem jego dnia. Najłatwiej jest "złapać" siusiu do nocnika w następujących sytuacjach (natychmiast lub po około 5-10 minutach):
- - po obudzeniu ze snu lub drzemki
- po jedzeniu
- po wypiciu porcji napoju
- po dłuższym przebywaniu w tej samej pozycji (zwłaszcza po długim siedzeniu lub przebywaniu w chuście czy nosidełku)
Pamiętaj, aby w godzinach porannych umozliwić dziecku częstsze wizyty w toalecie - dzieci rano zazwyczaj siusiają częściej niż po południu.
Latem, zwłaszcza podczas słonecznej, upalnej pogody, Twoje dziecko będzie potrzebowało rzadszych wizyt w toalecie niż zimą i podczas chłodniejszych dni.
Co jest najważniejsze?Co jest niezbędne aby stosować NHN?
Najważniejszy jest spokój, cierpliwość, pewność siebie i przygotowanie zawczasu potrzebnych akcesoriów (np. ubranek na zmianę).
Potrzebne jest również spokojne skupienie na potrzebach dziecka i cierpliwe dostrzeganie i interpretowanie jego sygnałów.
Przydatne są proste i niezmienne zwroty opisujące czynności toaletowe (np. "sii-sii", "ee").
Podstawą jest odpowiadanie na potrzeby dziecka w momencie ich pojawienia się oraz przewidywanie jego potrzeb na podstawie zachowania, pory dnia, rozkładu aktywności dziecka.
Niezbędne jest pozytywne nastawienie i cierpliwe zaangażowanie.
Zakazane są:
- - przymus
- - stosowanie kar
- - zawstydzanie
- - zanudzanie i zamęczanie dziecka nocnikiem
- - robienie czegokolwiek wbrew dziecku i wbrew sobie
Literatura pokrewna:
Bibliografia
"Assisted Infant Toilet Training". AITT Board. 2007 International Board for the Study, Research and Promotion of Assisted Infant Toilet Training. March 2008. <>
Aravinda, L. S. “Decommissioning the diaper.” India Together. August 2004. March 2008.
Bauer. I. “NATURAL INFANT HYGIENE or ELIMINATION COMMUNICATION. A Gentle Alternative to Long-term Diapering.” Diaper Free. 2005. March 2008.
Bauer, I. Diaper Free. The Gentle Wisdom of Natural Infant Hygiene. Manitoba: Natural Wisdom Press, 2005.
Boucke, L. Infant Potty Training: A Gentle and Primeval Method Adapted to Modern Living. White-Boucke Publishing, 2003.
Boucke, L. Infant Potty Basics: With or Without Diapers, the Natural Way. White-Boucke Publishing, 2003.
Boucke, L. "Potty Whisperer."2006. Potty Whisperer. White-Boucke Publishing. March 2008.
<>
Costello, A., Vallely, B., Young, J. Zawsze pewnie, zawsze sucho... nie zawsze bezpiecznie. Wydawnictwo "Zielone Brygady", Kraków 1999. March 2008.<>
“DiaperFreeBaby.” 2004. DiaperFreeBaby, Inc. March 2008.<>
“eliminationcommunication · Elimination Communication.” 2008. Yahoo Groups. March 2008.
Grille, R. “Rewards and Praise: The Poisoned Carrot.” The Natural Child Project. 1996 – 2008. March 2008. <>
Grille, R., Macgregor, B. “’Good’ Children - at What Price? The Secret Cost of Shame.” The Natural Child Project. 1996-2008. March 2008. <>
Gross-Loh, C. The Diaper-Free Baby: the Natural Toilet Training Alternative. Harper Collins, 2007.
Herbert, M. Trening czystości małego dziecka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006.
Hogg, T., Blau, M. Język dwulatka. Warszawa: Klub Dla Ciebie, 2003.
Hogg, T., Blau, M. Język niemowląt. Warszawa: Klub Dla Ciebie, 2003.
“IPTLateStarters · Infant Potty Training for Late-Starters .” 2008. Yahoo Groups. March 2008.
Kiddoo D. et. al. “The Effectiveness of Different Methods of Toilet Training for Bowel and Bladder Control.” Evidence Report/Technology Assessment No. 147. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality, December 2006.
Lekovic, J. Diaper-Free Before 3. Three Rivers Press, 2006.
Liedloff, J. “The Importance of the In-Arms Phase.” Mothering, no. 50 (Winter 1989): 16-19.
Liedloff, J. The Continuum Concept. Reading, Mass.: Addison-Wesley, 1985.
McConnell, J. “The Joy of Cloth Diapers”. Mothering. no. 88. May/June 1998. March 2008.
“Natural Infant Hygiene - Natural Infant Hygiene for Newbies.” 2008. Yahoo Groups. March 2008.
Noelle, S. “Going Diaperless.” Scott Noelle. March 1999. March 2008.
Rapp, D. Is This Your Child? Discovering and Treating Unrecognized Allergies in Children and Adults. New York: Harper, 1991.
Rapp, D. Our Toxic World. A Wake Up Call. Buffalo, NY: Environmental Medical Research Foundation, 2007.
Schön R. A., Silvén, M. “Natural Parenting ― Back to Basics in Infant Care.” Evolutionary Psychology – 2007. 5(1): 102-183.
Sonna, L Early-Start Potty Training. McGraw-Hill, 2005.
Bardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuńŚwietna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńSolidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.
OdpowiedzUsuń